lördag 14 juni 2008

Fordonslära

Tora har en bok som heter "Lastbilar, och andra motorfordon jag gillar". Den har pappa köpt. Jag är visserligen helt för det här att pojkar får gilla dockor och att flickor kan leka med bilar, men jag tycker faktiskt att det är sådär lagom kul att läsa just den här boken med Tora och peka på gaffeltrucken, hjullastaren och lyftkranen. Fast det är lite kul att Tora veta vad en dumper är och att jag fortfarande inte har en aning. Idag när vi var ute och handlade svängde en bil (modell större) in och ställde sig på parkeringsrutan jämte våran. Tora pekade på bilen och frågade "A e de då?". "Det är en lastbil", svarade jag. "Skåpbil", rättade Janne mig blixtsnabbt. Tora tittade förmanande på mig och sa uppfostrande: "Mamma! De e ingen lastbil. De e en skåpbil".
Det är tre tjejer och en kille i den här familjen, och vi pratar bilar på fritiden. Suck!
P.S Dumpern på bilden finns att hyra i Sussex för £60 om dagen för den som är intresserad. Och just det. Den lastar tre ton. Så praktiskt. D.S

1 kommentar:

Jo sa...

Du har uppenbarligen inte sett "Stora maskiner" på Bolibompa.
Signaturmelodin går "Stora maskiner, vi kan bygga, krossa, mosa...."Eller så. Johan Viggo och Kalle blir helt lyriska när den går. Janne är välkommen att titta med dem.