fredag 6 juni 2008

Toras restaurang

För att fira nationaldagen har jag och tjejerna varit i lekparken på förmiddagen. Som vilken annan helg som helst med andra ord, men dagen till ära bjöd Tora till matkalas i sandlådan. Hon höll nämligen på att ösa sand i två hinkar med en minimal spade som mest liknade en sked, varvid jag frågade:
"Mmm, vad gott. Lagar du mat?".
"Jaa", svarade Tora.
"Vad lagar du för något gott då?"
"Jag lagar mat!"
"Men vad är det för mat?"
"Det är mat", upprepar Tora något irriterat och fortsätter röra i "grytorna". Jag tänker att jag måste hjälpa henne lite på traven:
"Lagar du ris. Får mamma smaka?"
"Ja, ris", säger Tora och räcker glatt fram sandhink och sked mot mig. Jag låtsas äta.
"Mmm, vad gott. Vad lagar du mer? Är det kyckling?"
"Ja, kyckling", säger Tora och räcker fram den andra hinken.
Det här är nog ett väldigt bra tillfälle att smyga in lite näringslära, tänker jag och säger:
"Nu vill mamma ha lite sallad också. Tomat, gurka och paprika"
Tora börjar ivrigt ösa sand i sina hinkar. Jag får massor av sallad. Fyra-fem hinkar. Sen förvandlas plötsligt lekplatsrestaurangen till en fransk bistro. Tora serverar groda.
"Här får du. Groda"
"Vad sa du? Får mamma groda?"
"Jaa, groda!!"
Det är bara att äta och se glad ut. jag har faktiskt aldrig ätit groda förut. Det smakar förvånansvärt likt kyckling.

3 kommentarer:

J. sa...

Quel chef! En liten sommelierutbildning på det och saken är biff.
Nästa gång säger du "Å så vill mamma ha ett glas kallt savignon blanc vin till grodan"

Jo sa...

Jag har ätit groda. Det smakar faktiskt nästan som kyckling men är lite "spenstigare" i tuggmotståndet. Man kan liksom lätt se farmför sig hur de små låren har hoppat fram...

Millan sa...

Det är det som är så lustigt. Allt "annorlunda" man kan äta, brukar ju folk hävda smakar som kyckling!