onsdag 30 juli 2008

Cykeltur

För drygt ett år sedan firade jag och Janne ettårig bröllopsdag. På morgonen när vi vaknade, gav jag min man en liten bröllopspresent. En symbolisk sådan, men ändå. Janne däremot, harklade sig lite förläget och sa: "Hrmm, jag hade tänkt köpa en cykel till dig, men jag har inte hunnit".
Men NU har jag äntligen fått den, endast 11,5 månad för sent. Och den är jättefin! Tyvärr kan jag inte säga detsamma om cykelhjälmen. Jag kan inte komma ifrån hur förbannat fula alla cykelhjälmar är. Och hur för jäkla töntig man ser ut när man har dom på sig. Ingen är snygg i cykelhjälm. Ingen.
Men eftersom jag lever (försöker i alla fall) som jag lär, sätter jag (om än motvilligt) på mig fanskapet när jag och Tora ska ut och cykla. Och det är då jag frågar mig, varför måste alla cykelhjälmar ha så fräsig design? Alla är liksom strömlinjeformade med någon töntig liten skärm framtill, som ska tänkas skydda mot gud vet vad. Visst, det är säkert skitbra att ha en strömlinjeformad cykelhjälm med minimalt luftmotstånd om man blåser fram i 180. Men det gör inte jag.
Som igår, när jag och Tora cyklade till Sjöstaden och hälsade på lilla Iris. Tora sitter bak på min pakethållare, fastspänd i sin cykelbarnstol modell 198o (vi fick grannens gamla). Fram på min damcykel hänger cykelkorgen, lastad med skötväska och en potta. Vi vinglar fram i sakta mak. Både Tora och jag har våra strömlinjeformade cykelhjälmar på. Det ser ju inte riktigt klokt ut.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror hjälmen känns töntig eftersom den inte behövs. När jag t.ex i berg har jag haft hjälm. De är inte snygga men inte tänker man på att de ser töntiga eftersom situationen kräver skydd. vardagscykling är ingen högriskaktivitet som kräver extra utrustning. Jag tror däremot inte att en tävlingscyklist som far fram i 40 km i timmen känner sig löjlig i hjälm då situationen kräver det extra skyddet men att trampa på en cykelbana i 15 km i timmen, vad kan hända? Om man känner sig löjlig så kanske det finns en rationell orsak till det.
happy biking!

Anonym sa...

Alla cykelhjälmar sedan 80-talet har ju varit mer eller mindre töntiga, och visst känner man sig generad när man knäpper fast hjälmen på huvudet. Men samtidigt kan man cykla omkull när man minst anar det, få in en kasse i hjulet mm, därför är det bra att använda den. Cykelhjälmen finns till för ens eget bästa.

Millan sa...

Anonym: Du har en liten poäng där. Men jag skulle aldrig förlåta mig själv om något hände mina barn när vi var ute och cyklade pga att de inte hade hjälm på sig. Och eftersom jag tycker att det ser ÄNNU töntigare ut när en hjälmlös förälder cyklar med ett hjälmbeklätt barn, får jag helt enkelt svälja stoltheten och ta på mig skiten :-)

Ann:Du har så rätt. Jag önskar bara att det fanns lite mer vardagsnära hjälmar som inte skriker Tour-de-France-nästa!

Anonym sa...

Millan! Att barn har hjälm är rationellt. De har ännu inte lärt sig konsten att cykla till fullo. De ramlar, ser sig inte för och därför är det vettigt med extra skydd. Vuxna däremot bör ha utvecklat ett beteende som gör att de bättre kan bedöma risker. Om man vet att kassen kan fastna i hjulet..varför inte se till att den inte gör det. Använd cykelkorg t.ex! Om man har för vana att ramla av sin cykel..kolla cyklen.. den kanske har sneda ekrar som gör att man tappar balansen och hjulen kränger. Olyckor är ofta självförvållade. Jag lärde mig på en överlevnadskurs att en olycka händer bara inte helt plötsligt.Man försätter sig i den genom okunskap och dåligt omdöme.Samma tankesätt borde alla ha i trafiken och inte skylla olyckor på otur utan själv böra ansvaret fullt ut.. med eller utan hjälm.

Millan sa...

anonym: Nä, ALLA olyckor är inte självförvållade. Man kan tex få en kokosnöt i skallen. Då är det bra att ha hjälm.

Jo sa...

En präktig kommentar från en präktig. Jag har alltid hjälm eftersom min man som faktiskt är hjärnforskare på riktigt, inte som i Kalle Anka, hävdar att man kan bli personlighetsförändrad vid ett slag mot pannloberna. Och jag är tillräkligt personlighetsförändrad ändå vid pmstider, mer skulle inte min familj stå ut med… Min kära syster Elin sa dessutom för länge sedan ”om du har stora solglasögon på och cyklar fort ser ingen att det är du”.

Anonym sa...

Jag tycker det är självklart att cykelhjälmslagen ska omfatta vuxna med. Det är ju bland de vuxna som de flesta allvarliga olyckorna händer.

Millan sa...

Jo: Personlighetsförändrad låter läskigt. Såtillvida det inte är till något bättre förstås.

Ann: Kanske det...

J. sa...

Men vad hände med din röda Nolan hjälm?!? Den var ju cool (jag hade ju en minst lika tuff fast i vitt)

Millan sa...

Jenny: Ja dom ja. Det kanske vore något.

Anonym sa...

Ann! Jag tycker det vore en självklarhet med lag på gåhjälm också. Tänk så många fotgängare som skadar sig och gåhjälmen är ju till för vårt eget bästa.
Hur lätt är det inte att snubbla på ett kolapapper, landa på ett elskåp och se där..pannlobsskada med personlighetsförändring. Så onödigt när en käck liten gåhjälm hade kunnat förebygga detta.. Jag förstår inte motståndet mot gåhjälm. Barn har ju numera lekhjälm när de är ute och leker så varför inte vuxna också?

Anonym sa...

Man sitter högre upp på en cykel och hastigheten är en helt annan därför tror jag det behövs en cykelhjälmslag även för vuxna. Låt det bli en vanesak att använda hjälm. Hoppas du efter lite letande hittar en hjälm som passar dig Millan.

Anonym sa...

All internaionell erfarenhet och forskning pekar på att cykelhjälmslagar är en dödsstöt fär vardagscyklingen då folk slutar cykla. Om cykelhjälmlag hade varit ekffektiv så hade ju fler länder infört den men istället sågas idéen av land efter land. Räddningverket kom just med en rapport att det inte är trafikolyckorna som kostar samhället mest pengar utan fallolyckor, det vill säga när människor ramlar när de är ute och går eller i hemmet. Här har du de flesta skallskador, Ann! Att cykla är mycket hälsosamt och ju fler som cyklar destu friskare blir vi som nation. Uppmuntra istället människor att cykla för både miljön och den egna hälsan.Varför är du så ivrig att strypa den hälsosamma cyklingen med en lag? De som vill hjälm, använder en och de som inte vill gör det inte. Samma val gör vi om vi vill ha fotriktiga skor eller gå omkring i flipflop.