söndag 6 juli 2008

Potpurri

Signe bestämde sig i förmiddags för att sova hela två timmar, istället för sina brukliga fyrtio minuter på förmiddagen. Det gjorde att vi kom iväg lite senare än planerat från Dalarö. Farligt nära Toras sovstundstid. För att hålla henne vaken var jag tvungen att sitta och sjunga barnsånger hela vägen mellan Dalarö och Tallkrogen. Man hinner med ganska många sånger på den sträckan. Särskilt många blir det om man sjunger dem för Tora, för hon orkar nämligen inte lyssna på hela sången, utan bara de första stroferna. Sedan tröttnar hon och vill höra en ny sång.

Så här ungefär lät det i bilen idag:
Jag (med vacker och len stämma): "En sockerbaaagare, han bor i staaaden, och bakar kaaakor mest..."
Tora avbryter (med bestämd röst): "Näe! Annan!"
Jag: "Bä bä.."
Tora (ännu mer bestämt): "Inte den. Annan!"
Jag (suckandes): Vad ska jag sjunga nu då? Ehhh...hmm.. Ok. Blinka lilla stjärna där, hur jag undrar.."
Tora (min favoritreplik, vet inte var hon har fått det ifrån): Schhh! Ta det lugnt.
Jag: "Men vad ska mamma sjunga då?"
Tora: "Som flickan sjunger."
Jag (galandes): "Jag ska bli friii, åå jag ska bliii, del av din väääärld."
Tora (besviket): "Näe mamma. Inte sjunga sjöjungfrun!"


Inga kommentarer: