söndag 11 maj 2008

Solskyddsfaktor

"Vyss på dig"


Laura Ingalls


Det är viktigt att skydda sig mot solen. Därför har Tora i år fått två kepsar (en Hello Kitty-keps som hon valt själv och en Hammarby-keps som morfar köpt) samt ett par solglasögon. Solglasögonen är av en vansinnigt dålig konstruktion. De ska sitta fast på huvudet med ett resårband men det glider liksom ner hela tiden och fastnar på öronen. Det måste vara väldigt obekvämt men Tora verka gillar att ha glajjerna på sig ändå. Nu stirrar hon på en genom ett par mörka solglasögonen och väser "Vyss på dig, se på mig.."


Signe har inte fått några solglasögon. Inte någon solhatt heller faktiskt. Hon får använda de solhattar Tora hade förra sommaren. Det är bara det att Tora var ett år förra sommaren, Signe är fyra månader. Solhatten är således några nummer för stor. När Signe tittar åt ena eller andra hållet så är mössan kvar rakt fram och Signe tittar liksom in i sidan av mössan. Det verkar dock inte bekomma henne. Hon är dessutom väldigt gullig i mössan. Hon ser lite ut som Laura Ingalls i "Lilla huset på prärien" i den.

Janne är inte så lik Laura Ingalls i sina solglasögon. Pilotglajjerna han har på sig på kortet köpte han förra sommaren. Han köpte samtidigt ett par likadana till mig, fast mina hade silverfärgade bågar istället för guldfärgade. När vi var på semester i Spanien förra sommaren lånade han dock mina glasögon en dag när vi gick på restaurang. Sedan glömde han mina solglasögon på restaurangen. Man skulle ju då kunna tycka att jag skulle få hans solglasögon i utbyte. Det fick jag inte. Han skulle istället köpa ett par nya likadana solglasögon till mig när vi kom hem. Det gjorde han aldrig och nu har de med all säkerhet utgått ur sortimentet.

Inga kommentarer: