söndag 18 maj 2008

Tidseffektivitet

Nej men, tänker ni, vad är det här? Två blogginlägg på samma dag, borde inte hon räkna lite matte istället för att sitta och slöblogga framför datorn? Men då ska jag berätta för er att jag faktiskt räknat alla mina läxtal redan (nästan alla i alla fall). Jag har nämligen blivit en fena på att använda förut ack så outnyttjad tid. Tänk om jag tidigare vetat hur mycket tid som bara låg och skräpade och inte användes till något nyttigt. Vad mycket saker jag hade kunnat göra.

Istället för att bara åka tunnelbana mellan Gullmarsplan och Odenplan på väg till och ifrån skolan, åker jag numera tunnelbana och räknar matte på samma gång. Jag har även kommit på att man faktiskt kan amma och räkna samtidigt. Mycket bra att veta. Eftersom Signe fortfarande ammar varannan timme kommer hon troligtvis kräva lite tutte under tentan. Då är det bra att kunna sådana färdigheter.

Däremot funkar det inte så bra att amma, räkna och ägna sig åt grupparbete samtidigt. Det prövade jag i skolan en gång. Mitt under grupparbetet vaknade Signe och vägrade somna om utan att få lite mat i magen. Det blev lite för mycket att amma, förstå, räkna samt vara delaktig i gruppdiskussionen huruvida sannolikheten att få åtminstone fyra poäng med kast av två tärningar var beroende av om man fått en trea på första kastet eller inte. Så numera utgör Signe och jag en egen grupp när det är grupparbete. Signe är visserligen inte till så mycket hjälp, vilket man kanske inte kan begära av en fyra månaders bebis, men hon räknar å andra sidan aldrig fel heller. Dessutom kan hon inte prata. Det är bra. Då kan jag skylla på henne när det är dags för gruppredovisning och vi har räknat helt åt fanders.

1 kommentar:

J. sa...

Räkna?!? Allt mitt intellekt klarar av medan jag ammar är de där jätteintelligenta pausprogrammen där man kan ringa in för ett hutlöst minutpris och vinna pengar. De har en massa töntiga ordgåtor som ingen i hela Sverige verkar kunna, förutom jag då. Det sorgliga är att jag inte bara fastnar framför TV:n, jag blir jättesugen att ringa. Den första sammansatta meningen Folke kommer säga är "Ring in och vinn potten"