söndag 11 maj 2008

Storhandling

Det fina vädret trots, åkte vi igår förmiddag och handlade. Vi var helt enkelt tvugna. Kylskåpet ekade tomt och på morgonen satte jag på Signe den sista rena blöjan i paketet. Sen är det ju rätt smart att handla när det är fint väder. Det är inte lika många som handlar en sådan dag och man har tid att botanisera lite bland varorna. Dagens fynd var en falukorv med endast 2% fetthalt. Janne och jag blev lika exalterade som om vi funnit ett årgångsvin i mejerihyllan. Den här viktväktardieten verkar sätta sig på huvudet.

När vi kom hem visade det sig dock att Janne hade "syndat". På diskbänken bland de upplockade varorna ser jag sex stycken Toblerone.
"Har du köpt Toblerone?!", säger jag lite irriterat.
"Det var tre för tio kronor", svarade Janne. "Det var inte meningen att du skulle se dem. Jag hade tänkt gömma dem, men så ringde telefonen och jag glömde bort det".
"Ååh", suckar jag. "Nu kommer jag ju äta upp dem. Du får gömma dem".
"Jag gömmer dem här i frysen", säger Janne och stoppar ned chokladen i översta frysfacket.
"Det där är väl inte att gömma", säger jag. "Nu vet jag ju var dom ligger".
"Men nu kommer du väl inte äta dem när det blivit en sån grej kring det", svarar min man då.
"Näe", muttrar jag till svar.

Nej jag kommer självklart inte äta upp chokladen, men Signe kanske gör det. Jag sa förut att jag trodde att det kunde ha varit jag som ätit upp chokladbollarna som blev över från Toras kalas. Nu tror jag faktiskt att det kan ha varit Signe som tryckt i sig dem. Sedan hon börjat äta riktig mat har hon blivit väldigt glupsk. Hon ser dessutom misstänkt mullig ut. Det är säkert hon som ätit upp bullarna som blev över från utflykten i fredags också. Och alla smultronkakorma.

2 kommentarer:

J. sa...

Ja de är verkligen glupska - Folke har till exempel satt i sig 5 kg pistagenötter sen vi kom hem från BB.

J. sa...

och så äter han Ben & Jerry glass minst två gånger i veckan