tisdag 22 april 2008

Färglära

Det måste vara väldigt svårt det här med färger när man är två år gammal. Tora har kunnat namnet på en massa färger ganska länge nu, men det verkar vara svårt att greppa vad det egentligen handlar om. Det är antingen det eller så är hon färgblind. När vi går promenader brukar hon peka på alla bilar vi passerar och tala om vad det är för färg. "Grön bil?", försöker hon med den första bilen vi möter. "Nej den är röd", rättar jag. Sedan kommer nästa bil. "Vit bil?", försöker hon igen. "Nej, den bilen är blå". Och så håller vi på. Statistikt sätt borde hon pricka rätt någon gång men det har ännu inte hänt. Fast om man pekar på en banan och frågar vilken färg det är får man alltid rätt svar. Hon svarar nämligen alltid glatt "GUL" när man frågar vilken färg något har, oavsett vad man pekar på. Jag har tänkt använda mig av detta nästa gång vi är på BVC och Tora är med. Jag har då tänkt att peka på något gult och fråga "Vad är det för färg Tora?". "GUL", kommer Tora att konstatera och BVC-sköterskan kommer förvånat att utbrista "Nämen, bara två år gammal och kan redan färger. Det var duktigt". Och jag kommer nicka stolt. Jajamensan.

Inga kommentarer: