torsdag 24 april 2008

Trendspaning


I går var Tora hos faster "Aaiia" (Maria alltså) hela dagen. Tora var överlycklig. Tänk vad skönt att få 100 % uppmärksamhet och inte jämt få höra "Inte just nu, Tora", "Mamma, kommer snart" och "Nej Tora, inte slå Signe". Signe och och jag var bjudna på lunch hemma hos kusin Lena och lill-syssling Ellen i Sjöstaden. När vi promenerade dit i vårsolen, Singan och jag, kände jag mig för första gången på länge lite chic. Troligen en effekt av vårvädret.
Nerifrån och upp hade jag på mig mina nya Timberland-promenadskor (som jag införskaffat på inrådan av fotterapeuten, som vänligt upplyst mig om att mina fötter är helt uttrampade efter att jag varit så tung så länge. Tack så mycket för den). Mina Brasilien-jeans som jag inte kunnat ha på 2,5 år (totalt omoderna nu men det struntar jag i. Jag kommer i dem igen och det är bra för humöret). En kritvit amningströja (tyvärr lite slapp i resåren och lite kort i midjan eftersom jag varit tvungen att tvätta den i 60 grader i stället för 40 för att få bort alla kräkfläckar). Min svarta skinnjacka (som jag tycker börjar bli lite väl sliten och därför vill köpa en ny. Janne säger att den bara har patina, men jag tror att han säger så för att han vill hålla lite strama tyglar om hushållskassan). Och som kronan på verket mina "nya" solglasögon som jag köpte förra sommaren. Jag tycker de är skitsnygga. Tora är mer skeptisk. När jag skjutsade henne i bilen till Aaiia på morgonen, sa hon ingenting under hela bilfärden utan tittade bara misstänksamt på mig. Till slut sa hon, "Näe mamma, inte glasögon". Vem kunde tro att jag skulle få en sån trendkänslig dotter.
Under promenaden till Lena gick jag och läppjade lite på en kaffe som värsta caffe latte-mamman. Nu var det ingen kardemummatoppad latte från något trendigt kaffehak i stan utan vanligt bryggkaffe i min rese-mugg som jag fått från blodgivarcentralen, men vadå? Kaffe som kaffe. Jag hade tänkt att toppa denna trend-förmiddag med att gå förbi second hand-barnaffären i Hammarbyhöjden och köpa lite vintage-barnkläder. Det ska ju vara hett just nu. Men Signe vaknade i vagnen redan i Blåsut. Hon verkade inte riktigt lika sugen på att shoppa som mamma. Mest hungrig.
Lunchen hos Lena och Ellen var jättetrevlig. Vi tog sedan en promenad i solen. Det gör man när man är mammaledig. Ellen och Signe ville prompt ha mat vid kolonilotterna vid Hammarbybacken. Men det var ju bara härligt. Se själva!

Inga kommentarer: